zaterdag 5 mei 2012

Afrekening van water


De rekening van het water is ook al een poosje binnen. Van 99 m3 naar 34 m3 verbruik, dus 2/3 minder dan andere jaren! Van € 37 euro naar € 26 euro per maand. Het was vorig jaar mei al een keer bijgesteld naar € 30,  daardoor is het bedrag wat ik terugkrijg  € 22,57. Het werkelijke verschil is wel € 130 minder. Niet gek dus.
Eigenlijk zou het ongeveer maar 50% moeten zijn, goed beschouwd, maar omdat ik ook minder verbruik dan mijn dochter is dat dus wel even 66%.

Waarop wordt het er dan allemaal bespaard?
  • Minder wassen draaien. Ik draai alleen als de wasmachine echt vol is. Ik spaar het dus eerst op.
  • Ik douche maar hooguit 5 minuten per dag, dochter deed dat in 3 kwartier.
  • Ik vang al het douchewater op, waar ik handen mee was, groenten schoon spoel en gebruik dat o.a. op voor het toilet, sopjes, handwas, planten water geven (het eerste koude water vang ik op in gieters). 
  • Ik was de auto met een emmer sop en daarna met een schone emmer water, dus nooit met een slang (1x per jaar).
  • De tuin krijgt alleen maar water van het eerste opgevangen douchewater of groente schoon wassen. Verder vang ik hier en daar regenwater op in de tuin en geef dat ook aan de planten. Ik sproei nooit met een tuinslang en vul nooit de tuingieter zo maar. Toch heb ik altijd water genoeg voor de tuin. Ook in droge periodes loop ik regelmatig met een gietertje door de tuin van het water van bv groenten en handen wassen.
Mijn douche is tevens in de toiletruimte beneden dus hoef ook niet te sjouwen met water van boven naar beneden, dat scheelt natuurlijk ook. Ik denk dat ik het nog ietsje naar beneden kan halen, maar niet erg veel meer. Of dit veel of weinig is ten opzichte van anderen?

1 opmerking: