donderdag 8 maart 2012

Incabessen


Vorig jaar had ik een zakje gedroogde Inca bessen gekocht. Best prijzig, maar je eet ze dan ook niet allemaal tegelijk op en doet er eigenlijk best lang mee (ik doe daar ongeveer 3 tot 4 weken mee). Af en toe neem ik een besje als vervanging van snoep of koek. Je proeft eerst een zoete smaak wat overgaat in een zure smaak die zuurder en zuurder wordt, maar erg lekker is! Stukken lekkerder dan bv een zuurtje! Ik probeer het ook zolang mogelijk in mijn mond te houden.
Dit besje hoort bij de 'superfoods'. Het is rijk aan diverse vitaminen, pectine, fosfor en eiwit. Ergens ben ik er niet zo voor om producten van heel ver te halen als ze dichtbij ook te koop zijn, maar voor deze maak ik toch een uitzondering. De meeste Incabesjes komen uit het wild uit Equador en zijn biologisch. Ik ben dan ook zeer tevreden met mijn nieuwe 'vondst' van superfood.

Ik keek later nog eens naar die besjes in de winkel, maar schrok toen wel van de prijs, die ineens een kwart duurder zijn geworden! Maar liefst € 9,95 per grote zak. Dat betaal ik er echt niet voor hoe lekker ze ook zijn. Ik wacht tot ze in de reclame zijn en dat is al een paar keer gebeurd. In die tussentijd neem ik wel andere gedroogde besjes die beter betaalbaar zijn.

Pas geleden waren de Inca bessen weer in de reclame en heb ik weer een hele grote zak gekocht. In vergelijking met andere gedroogde bessen (veenbessen e.d.) valt het eigenlijk ook wel weer mee, want die zitten in hele kleine zakjes. Opgeteld kom je ook tot zo'n hoog bedrag. Ze waren nu € 7,95. Nog veel, maar altijd weer beter dit dan zoetigheid.

Update: Ik heb ze in de natuurwinkel gekocht, maar lang niet alle natuurwinkels hebben deze besjes. Misschien dat ze via internet goedkoper zijn.

2 opmerkingen:

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van Inca bessen heb gehoord en ze dus ook niet ken.En ze zijn ook best wel duur,vooral omdat ik heel weinig snoep.Ik ben wel nieuwsgierig geworden door je blog.Moet waarschijnlijk in de natuur winkel kijken ??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net als gedroogde biologische abrikozen; erg duur maar in verhouding valt het mee want ze zitten vol goede stoffen waaronder ijzer en zijn een mooi alternatief voor snoepgoed. Je gezondheid is het waard.

    BeantwoordenVerwijderen