zondag 27 mei 2012

In de aarde wroeten

Wit vogelhuisje in klimop
Vorig week of misschien al die week ervoor stond er een berichtje in de krant dat je met je handen in de tuin moet gaan werken om stress te vermijden. Ergens grappig want ik ben inderdaad al weken en weken automatisch hiermee bezig om direct als ik thuis ben van het werk met mijn handen in de moestuin te gaan wroeten. Niet mijn werk zelf is zo stressig, maar wel de techniek die hiermee gemoeid is en wat het externe ICT-bedrijf maar niet opgelost krijgt bij mij.
Ik merkte zelf al dat na een hele drukke dag, dat in de tuin werken me dat erg goed deed in welk weer dan ook. Alles viel van me af door in 'mijn grote verwilderde zandbak'  te 'spelen'. Mij doet het zelfs nog het beste als het een beetje miezert buiten. Ik hou nu eenmaal van motregen. Alles ruikt dan zo heerlijk, het is goed voor de planten en ook voor mij. Het is heerlijk stil buiten, je hebt het buitengebeuren helemaal voor jezelf alleen. Ik hou van rust om me in terug te trekken. Je kunt zoiets ook 'aarden' noemen, alleen niet alleen met mijn voeten, maar ook met mijn handen. Ook het daarna stomweg turen naar de tuin en allerlei ideeën de revue laten passeren daarover. Ik zit daar dan rustig bij elkaar een paaruur en heb dan in totaal toch nog aardig gewerkt met die afwisseling, kijken en werken. Als ik dan daarna weer naar binnen ga, is alles van  het 'werk' gezakt. Dat ze hier een onderzoek naar hebben gedaan, dat kon ik ook wel vertellen dat dit bijzonder goed werkt :-) Ik begin altijd met tegenzin, veel te moe, maar naarmate ik bezig ben en resultaat zie, komt de zin altijd. Nog even dit, nog even dat en er is weer resultaat te zien al gaat het maar met kwart vierkante metertje per dag.

Helaas ligt het nu een week stil. Juist omstreeks het avondeten, stikt het daar van de muggen en ben ik al regelmatig geprikt. Met normale azijn (geen huishoudazijn!) hou ik de jeuk wel tegen, maar de bulten worden er nu toch echt teveel. Dan maar even nu snel kijken, gietertjes water geven en weg wezen.
Op een dagje deze week dat ik niet kon inslapen meer na half 5 was ik helemaal klaarwakker was, ben ik zachtjes om niemand wakker te maken in de buurt in de tuin gaan werken. Heerlijk! Om die tijd zitten er geen muggen heb ik gemerkt. Ik had ook zoveel energie zo vroeg. Een was laten draaien plus buiten opgehangen, de kattenbakken uitgesopt, binnen geveegd, fornuis gesopt, afgewassen enz. enz. Die energie is er 's avonds echt niet meer. Nu overweeg ik dus ernstig om mijn ritme van late vogel te verplaatsen naar vroege vogel met opstaan. Ik was er al geleidelijk mee bezig geen nachtvogel meer te zijn, maar op tijd naar bed (dat was ook om cv energie te sparen). Gaan slapen is een ander verhaal. Als je jaren zo'n ritme hebt, verander je dat niet even snel, maar zoiets moet langzaam groeien.
Dit beviel me erg goed in ieder geval. In de 2 uur 's morgens heb ik meer gedaan dan 's avonds na het werk. Ik ga het dus serieus overwegen vroeger op te staan deze komende maanden. Of dat lukt, is een tweede natuurlijk.

1 opmerking:

  1. Ja lekker motregen. Ruikt zo lekker. Ken dat gevoel. Ik ben een echt ochtend mens. Na de middag komt er niet zoveel meer uit mijn handen. s'Avonds doe ik ook nog weleens een rondje door de tuin. Ik doe een half uurtje per dag. Ben niet zo'n echte tuinvrouw. Het moet leuk blijven. Fijne dag en geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen