zondag 11 maart 2012

Bezoekje kringloopwinkel

Zaterdag maar weer eens langs de kringloop geweest na het boodschappen doen. Ik kom zo goed als langs de kringloopwinkel. Zelfs is het niet eens om, alleen andere (kortere) route nemen.
Er werd net een spiksplinternieuwe gietijzeren wok bijgezet en die ik nu de mijne mag noemen na afrekenen van een fractie van wat deze nieuw in de winkel kosten. Loei zwaar natuurlijk, maar wel gezond om in een gietijzeren pan te wokken.


Ik heb ook een handmatige koffiemolen gekocht voor weinig. Het is vast voor de sier gebruikt zo te zien aan het stof binnenin. Of het werkt, moet nog blijken na de grondige schoonmaak van vanavond toen alle onderdelen eraf vielen en het woordje 'coffee' ineens mee verdween. Met moeite alles weer gemonteerd en hoop dat het blijft zitten. Ik wil het namelijk (tijdelijk of langer afhankelijk van de werking) namelijk echt in gebruik gaan nemen. Al veel apparaten die het hebben begeven, heb ik namelijk niet meer vernieuwd. Toch staat er nog een hele grote luchtdichte zak met koffiebonen in mijn kelder en het zou wel fijn zijn als ik die niet met mijn kiezen eerst zou moeten vermalen. Ik heb de gok genomen en ga binnenkort dus zelf koffie malen! Meteen goede beweging voor mijn beide armen! Niet dat ik straks een gespierde arm heb en een slappe :-)

Toen ik daarna ook nog een doos tegenkwam van Het Komplete Handwerken uit de jaren zeventig met allerlei hebbedingetjes erin die toen bij die pakketten en mappen zaten, kon mijn dag al niet meer stuk. Veel malletjes voor hexagonnetjes patchwork en laat ik daar nu net mee bezig zijn, dus deze aanvulling met zakjes vol malletjes is meer dan welkom! Nog allerlei kaartjes en kammen voor bandweven, zakje draaioogjes ook voor bandweven, frivolitéspoel plus spoeltjes, wax, textielverf, zakjes met spiegeltjes, een bloemenmal, 10 cm uitsnede voor haak- en breiwerk, doorzichtig patroonpapier en andere motieven en patronen (niet alles staat op de foto wat ik hierboven heb vermeld). Ook kwam ik iets van wit plastic tegen (zie midden van de foto), waarvan ik niet weet waarvoor het dient. Het heeft wel iets met handwerken te maken. Ik heb die drie bekende rode handwerkmappen ooit jaren eerder bij de kringloop gekocht. Misschien kom ik al bladerend dat witte plastic dingetje wel tegen. 
Ik ben maar meteen 's avonds nog gaan kijken en het is een soort vorm om te gympen om daarmee kwastjes te haken. Normale gympevorken heb ik wel, dus maar eens snel gaan uitproberen.

Er werd me gevraagd of ik een kortingskaart had van de kringloop. Ik keek verbaasd en wist niet dat deze bestond. Toen werd er gezegd: "Ik geef u er zo een omdat u tenminste niet zeurt zoals alle andere klanten die altijd proberen te pingelen" Tja, als iets te duur is, zet ik het gewoon altijd terug. Jammer dan. Ik zie ook wel prijzen die totaal niet kloppen :-)
Nu is die korting maar minimaal, maar toch wel erg leuk nietwaar voor de volgende keren :-)

5 opmerkingen:

  1. Inderdd zo'n korting krijg je maar daar hoef je niets voor te doen en is altijd leuk!

    Wat een leuke koffie molen zeg.. lukte het malen van de koffie er mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuke aankopen! Meestal maalt zo'n siermolen ook gewoon maar de eerste gemalen bonen zul je weg moeten gooien i.v.m het stof en evt smeermiddel wat is gebruikt. Zelf gemalen koffie is veel lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke aankopen. Dat witte dingetje staat inderdaad in 1 van die boeken.voor kwastjes te maken. Hier krijgen we altijd munten als je voor 10 euro wat koopt. Je kan ze inleveren en krijgt dan 5 euro korting.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kreeg van de week een strippenkaart bij de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Opoe's advies en gulden regel: door een koffiemolen die lang stil heeft gestaan 1 a 2 plakken kurkdroog witbrood (in stukjes gebroken) malen. Dat neemt alle stof, dierenharen en ranzige vetrestjes mee, dan een handjevol bonen malen en weggooien en dan voorzichtig de daarna gemalen en gezette koffie proberen. Niet goed?, vorenstaande herhalen. Je kunt de maalgrofheid meestal bijstellen door aan de knop boven de draaiarm te draaien, draaiarm dan even tegenhouden. Had je die misschien veel te los gedraaid? Je mag niet "tegen de keer in" draaien, dat brengt ongeluk, zei zelfde opoe. Gietijzer is toch een fantastisch materiaal voor een wok, ik gebruik tegenwoordig weer de gietijzeren juspan, lekker hoge wanden.

    BeantwoordenVerwijderen