maandag 5 maart 2012

Natuurlijke afzuigkap



 
Van het weekend kwam ineens een afzuigkap ter sprake toen ik een vriendin aan de telefoon had. Ze deed die niet altijd aan vanwege het hinderlijke geluid vertelde ze me. Euh ... ik loop wat achter in deze moderne tijd wat dat betreft en ben er helemaal geen gewend. Wat niet weet, wat niet deert natuurlijk in mijn geval. Mis zoiets dan ook niet. Ik vind het altijd wel lekker ruiken als er gekookt is eigenlijk en geniet dan nog steeds wat na als ik door de keuken loop. Toen ik nog frituurde, deed ik dat buiten op de plaats, maar de frituurpan is al jaren de deur uit. Hooguit met kool dan is het wel handig even wat deuren open te zetten of een raam en dan is de geur ook zo weg. Maar ook dat hoeft zelfs niet eens vaak, want ik heb twee schoorsteenpijpen in de keuken die niet gebruikt worden en die je met een klepje en haak nog open en dicht kan doen op verschillende standen en eentje daarvan heb ik eigenlijk altijd wel open. Daar staan de kattenbakken namelijk onder :-) Kost me geen elektriciteit. Gewoon dus frisse lucht van buiten. Puur nostalgie misschien voor leeftijdgenoten. Ook heb ik gewoon nog overal deuren beneden en is er niks opengebroken. Dus er is altijd snel genoeg een deur dicht als dat nodig is. Als de deuren openstaan, tocht het mij te hard. Alleen in de zomer is dat altijd wel lekker. Ik zal dan ook niet snel muren laten verwijderen om nog meer ruimte te creëren vanwege de kou.
Door geen afzuigkap (wasemkap) te hebben, scheelt me dat dan weer de kosten van een afzuigkap, elektriciteit, geluid, filters en niet te vergeten het terugkerende schoonmaken. Maar eerlijk is eerlijk, ze staan best wel chique, maar niet in mijn keuken uit 1945.
Ben ik nog de enige die er geen heeft in deze tijd?

6 opmerkingen:

  1. Ik heb er wel een,die al in de keuken zat toen we hier kwamen wonen.Die dingen zijn aan mij niet besteed want ik vergeet hem gewoon aan te zetten .Maar ook als hij niet gebruikt word moet er wel schoon gemaakt worden natuurlijk ,en dat doet mijn mijn dus weer haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook een wasemkap zonder filter. Dat wat er in zit kan gewoon mee in de vaatwasser, erg handig. Heb er wel een lamp uit gehaald want ik vond 1 wel genoeg verbruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n automatische afzuigdinges die 't na 2 of 3 jaar al begaf en nooit meer is gerepareerd, ik zet het rooster in 't raam open, en dat met een kamer/keuken ineen
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er ook geen.
    We hebben geen open keuken en als ik kook ruikt het lekker...dus waarom zou ik dat willen laten afzuigen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelfs mijn oma had er eentje, en die noemde ze de 'wasemkap'. Wij hebben er ook eentje, maar in ons oude huis, zette ik daarnaast ook altijd het raam open. Dat voelde natuurlijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben er ook geen een, zet de keukendeur op een kiertje als het erg ruikt.

    BeantwoordenVerwijderen