dinsdag 8 mei 2012

Uitstapje naar het consumeren


Zo eens in de zoveel tijd heb ik ook gewoon zin om normaal geld te spenderen en iets luxe te kopen. Gelukkig blijft ditt bedrag dan ook wel binnen de perken en tevens kan dat best wel eens een keertje, vind ik zelf, als ik de rest van het jaar zo consuminder.

Al een behoorlijke tijd liep ik erover te denken om een goed fototoestel te kopen. Ik heb dan wel een digitaal toestel (Olympus), maar dat is inmiddels 10 jaar oud en als ik 10 foto's maak dan zijn er 9 wazig. Ik maak ze daarom zo groot mogelijk op hoge resolutie zodat als ik ze verklein, ze nog enigszins scherp lijken. Of het duurt lang met instellen, dat het leuke moment al weer over is. Het toestel neemt namelijk zeer de tijd met uitrekenen om de daadwerkelijke foto te nemen. Maar steeds stelde ik dat moment om een nieuwe te kopen uit, want tenslotte heb ik een toestel en dat is dan overbodige luxe. Dubben, dubben en maar dubben en ik zette het steeds weer uit mijn hoofd. Op mijn werk kon ik wel een goed fototoestel lenen van een paar jaar oud en dat heb ik tijdens de kerstvakantie maar eens beter leren kennen. Het was zo goed als nooit in gebruik, dus ik dacht al, dat heb ik mooi opgelost zo. Helaas op een zekere dag, had een ander het een keertje nodig en daar is helaas wat te veel druk bij gebruikt om het kaartje erin te stoppen, dat in het dure toestel van binnen het een en ander verbogen is en werkt nu helaas niet meer. Dag toestel.

Maar in diezelfde tijd kregen wij allemaal een mobiel op het werk te leen en die maakt ook mooie scherpe foto's. Had ik even geluk. Het vervelende was alleen dat de foto's erop mijn mobiel niet afgehaald konden worden. Er zijn toch diverse mogelijkheden, maar bij dit toestel van mij echt niet. Diverse techneuten hebben zich ermee bemoeid, maar ook hen lukte het niet. Het toestel werd inmiddels opnieuw geïnstalleerd, want met mailen, bleek de mail niet aan de komen. Dat is toch wel lastig! Echter brak toen ook de periode aan van Vodafone dat even alles plat ging, dus de techneuten gooiden het daar maar op. Ik had echter toch zeer zo mijn twijfels. Nu alle problemen over zouden moeten zijn, doet de mobiel het helemaal niet meer, ik kan er niet meer mee bellen, gebeld worden, voicemail inspreken of afluisteren en dus ook niet fotograferen. Ja en dan begint het toch wel weer te kriebelen met twijfelen of ik dan toch maar niet een nieuw fototoestel moet kopen. Ik heb tenslotte een toestel, al maakt die geen scherpe foto's, ja af en toe, die 1 op de 10 ...

Nu kregen wij ineens van het werk een extraatje deze maand. Ook dat geeft me een erg dubbel en raar gevoel. Eerst reorganisaties en flinke bezuinigingen. Veel collega's weg; geen contracten werden meer verlengd en dan krijgt wel iedereen op het einde van de overgeblevenen een extraatje. Nu vind ik een extraatje natuurlijk wel erg leuk, daar niet van. Ze vonden dat wij zo hard allemaal gewerkt hadden het afgelopen jaar, door zoveel werk te hebben verricht van diegenen die moesten vertrekken. Ja, dan heb ik het natuurlijk wel hard verdiend. Ik ga me er ook niet druk om maken verder. Het bedragje is zeer welkom tenslotte!

Maar ik heb dus onverwacht iets extra's en dan maakt mijn twijfelen ineens wel een rare bokkensprong, want laat ik nu al tijden een bepaald toestel, de Nikon d3100, in gedachten hebben en prompt zijn ze nu in de reclame bij een super gigant. Ze waren zelfs de eerste dag al op en er komen er nog 50 binnen. Ik was nummer 15 inmiddels al weer op de wachtlijst. Ja dus, ik heb besloten en heb zo maar luxe geconsumeerd en mezelf getrakteerd op een fototoestel van het extraatje plus van een beetje vakantiegeld alvast van de volgende maand. En nu kan ik straks echte scherpe foto's maken! Nog even twee weken geduld hebben.

Zo stond ik vandaag in de tuin en hoorde een vogel flink te keer gaan in de lucht. Toen ik ging kijken, bleek het een kraai te zijn die helemaal in het topje van de bovenste tak in de boom zat. En maar krakkeleren. Ik heb snel een foto (lees: diverse dus) genomen (zie helemaal in het midden van de foto, een klein zwart stipje boven de boom). Ik heb geprobeerd om de foto in te zoemen, maar dat ziet er dus erg pixelig uit. Meestal zie je vogels op een rechte of schuine horizontale tak zitten, maar zo verticaal bijna nooit, Tja dan mis ik natuurlijk zo'n goed toestel op zo'n moment he. Maar binnenkort  kan ik er een ophalen ;-) Geen bloemetje of insect heeft nog rust als ik dan de buurt ben. Tjonge, jonge en ik noem mezelf consuminderaar...

3 opmerkingen:

  1. Jezelf eens een cadeautje geven is wel eens nodig, zeker als het vorige apparaat het niet meer deed of bijna niet meer deed.
    Veel plezier met je camera, en lekker de natuur in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach af en toe moet je jezelf ook eens wat gunnen. Ben reuze benieuwd naar de foto's. Veel plezier ermee alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk dat je met dat onverwachte extratje een grote wens in vervulling hebt kunnen laten gaan! Geniet er maar van!

    BeantwoordenVerwijderen