donderdag 1 maart 2012

Kokosnootje breken


Ik geef het toe, ik ben verzot op verse kokosnootstukjes. Al eet ik dat ook maar eens in de vier weken of zo. Een ander prefereert misschien liever chips, maar ik dus kokosnoot. Als kind at ik tijden alleen maar kokosbrood als beleg, roze of witte en het was een feest als er ook nog rozijntjes inzaten.

Bij een grote super lagen de kokosstukjes in de koelvitrine en nog biologisch ook. Vaak met 25% korting dus had ik nog meer geluk. Zo'n stukje smelt bij wijzen van spreken op mijn tong, zo lekker, maar ook nog gezond.
Echter in de afgelopen zomer van 2011 verdween ineens dat lekkere volle bakje en dat werd vervangen voor maar een paar lange sliertjes kokos met een bakje dipsaus erbij. Ik zit niet te wachten om te dippen, tenslotte lust ik helemaal geen sausjes. Twee euro voor een paar brokjes, dat is wel veel hoor.
Ik heb er nog een mailtje aan gewaagd en ze zouden het doorgeven, maar schreven erbij dat ze niet verwachten dat dit werd teruggedraaid.

Dus kom maar op met de pure kokosnoot zelf dan. Gewapend met de grootste spijker die ik kon vinden (goed schoongemaakt uiteraard) en de hamer ging ik met de kokosnoot naar buiten. Al hurkend sloeg ik met de hamer op de spijker op een van de drie aanhechtingspunten bovenop de kokosnoot, want daar is de schil het dunste. Daarna de andere twee. Dan hou je de kokosnoot wat schuin en giet je het kokoswater eruit. Dat kan gebruikt worden voor recepten, maar meteen opdrinken kan ook, veel is het vaak niet. Hoewel, dat kan ook heel erg per kokosnoot verschillen.
Dan komt het krachtpatserige werk eraan te pas. Met de hamer een paar flinke knallen geven dat de noot breekt. Goed uitkijken waar je je duim zet! Sommige schillen zijn harder dan andere. Daarom ook een harde ondergrond gebruiken zoals op stoeptegels of zo. Een helft van zo'n kokosnoot is ook moeilijk om de stukjes eruit te halen, daarom nog maar een harde knal erop dan met de hamer. Ik pak dan altijd een stomp mes en steek tussen de schil en het kokos om de stukken eruit te wippen. Om het kokos zit nog een bruin vliesje, dat kun je gewoon eten en is zelfs zeer gezond. Ook hier geldt weer, goed uitkijken dat je niet uitschiet met het mes! Soms geef ik wat overdwarse sneden van binnen met het mes, dan komt de kokos er beter uit. Dan in stukjes snijden en smullen maar! (Zonder saus in mijn geval.) Mmmm...
Van de kokos zelf wordt ook kokosmelk gemaakt. De kokos ontdaan van het bruine vlies wordt gedroogd en gemalen en dat zo is het ook te koop in de winkel. Dat smaakt bv lekker in koekjes en andere recepten.

Voor een kokosnoot betaal je tussen de 80 cent en 1 euro. Daarvan heb ik zeker 8 keer meer dan wat in zo'n bakje wordt verkocht bij de super. Tel uit je winst! Eeuh ... 15 euro verdiend? Je moet er wel wat voor doen, dat wel. Het loont echter wel de moeite en is zo stukken goedkoper.
Gezond alternatief om te knabbelen en het is nog gezond ook!

6 opmerkingen:

  1. Tis wat werk inderdd maar verser en goedkoper kan je het niet hebben.. wie weet helang die kant en klaar bakjes al in de super staan en dan voor zo'n prijs!
    Geniet lekker van je kokosnoot, ook lekker door de blender met melk en ijsblokjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een logje aan je gewijd. Ik hoop dat iedereen je weer weet te vinden! Dank je wel voor je berichtje.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. That was a nice picture.

    Hugs
    Elna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is lang geleden dat ik een kokosnoot in handen heb gehad. Een super ideetje, thanks, want ze zijn lekker!

    Ik heb je gevonden via Frederique en ik 'schuif' bij je aan. Misschien wederzijds? Succes met je blog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik ben Frederique hier terecht gekomen. Juist omdat wij ook noodgedwongen moeten bezuinigen en dus consuminderen.

    Mocht je nieuwsgierig zijn naar mijn blog.. een mail naar soysanna@gmail.nl volstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via Frederique kwam ik hier ook terecht...ik kom je ook volgen
    hoor!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen