zaterdag 3 maart 2012

Over het hoofd gezien

Sinds 2012 probeer ik bij te houden wat ik een jaar zoal weggooi aan voedsel en met name verse groente of fruit, want volgens de statistieken moet dat per gezin erg veel zijn. Ik probeer daar erg op te letten, maar dan nog overkomt het me. Het zijn vooral de groentes en fruitdingessen die net achter iets anders liggen die dan meestal niet meer geschikt zijn voor consumptie. Het beste is altijd verse groente binnen een week te nuttigen.

De maand februari heb ik het volgende weggegooid uit mijn ijskast:
  • alfalfakiemen (lag natuurlijk verstopt achter een knots van een kool)
  • groene paprika (lag natuurlijk naast dat bakje achter de kool)
  • 2 sherry tomaatjes (vergeten, had ander bakje aangebroken)
  • mango (was lang te hard en onrijp en had het niet meer in de gaten )
  • sinaasappel (tja kan gebeuren dat er eentje in een netje is aangetast)
Op de sinaasappel na gaat dit in de compostbak en krijg ik er nog compost voor terug samen met de rest van groenteafval. Sinaasappels duren erg lang voor ze verteren en daarom worden ze daar eigenlijk nooit ingegooid. Bovendien worden de niet biologische rijkelijk voorzien met pesticiden, dus alleen daarom al niet geschikt om in de compostbak terecht te komen.
Ik gebruik mijn groene bak amper, hooguit straks met het snoeien van de wilde bramen vanwege de gemene stekels. Die blijven anders in de vachtjes van de poezen hangen en krijg ik er alsnog zelf mee te maken, dus liever meteen weg ermee. Daarom gaat die ene biologische sinaasappel ook gewoon in de grijze bak anders ligt deze in zijn eentje maanden schimmels daar te verspreiden.

Voor januari was dit:
  • kleine ui (1/2)
  • courgette (1/3)
  • sperziebonen (zakje)

3 opmerkingen:

  1. Soms heb je het inderdaad niet in de gaten. Zo vond ik de koelkast afgelopen week maar vreemd ruiken. Wat bleek: er lag een stukje broccoli weg te rotten, bleh. Helemaal over het hoofd gezien. Gelukkig gebeurt dit zelden maar het blijft zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om daar op te letten.Ik doe dat al een tijdje omdat ik heel vaak groente weg moest gooien ,echt zonde dus.Nu kijk ik wat op moet en roerbak het vaak met wat knoflook en kruiden ,rijst erbij klaar!!Vorige maand toch helaas een bakje champignons weg moeten doen en een heel klein stukje komkommer.Geen slechte score voor mezelf .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig wordt hier niet veel weggegooid. Af en toe iets wat in het netje al rot was en in de winkel niet hebt gezien. Tegenwoordig kopen we losse sinaasappelen en dan voor 1 week, zit er af en toe ook weleens 1 bij die halwerwege de week niet meer goed is. Met tomaten gebeurd dat ook af en toe. Dat is dan toch wel flink balen. Want daar heb je niet om gevraagd.

    BeantwoordenVerwijderen